Tura historien
Udtrykket tura har oprindelse i Helsingborg og er et meget lokalt fænomen. Hvem, der opfandt det er uklart, men det begyndte at blive brugt i de tidlige 1950’ere. Efter anden verdenskrig steg passagertrafikken mellem Helsingør og Helsingborg støt, og i 1958 så Sundbusserne dagens lys. Du er velkommen til at læse mere om vores historie her.
At tage båden mellem Helsingør og Helsingborg er dog gjort i århundreder, hvor sundet er den smalleste sted, den såkaldte HH-overfart. I henhold til Helsingborgs privilegiumsbrev i 1414 skulle byens borgere håndtere færger mellem byen og Sjælland, hvilket fortsatte i lang tid. Bådtrafikken blev derefter håndteret af en gruppe sejlere og deres Färjemanslag, men i det 16. århundrede var deres to færger ikke længere nok – det var så meget kvæg, der tog pladsen – så både sejlerene i Helsingør og “freelancere” måtte give deres både. Der var meget bådtrafik i den tid Skåne var dansk, dvs. indtil 1658. Da blev handelsrelationerne lidt frosset, kan man forestille sig.
Omkring 1800 begyndte man at sejle lidt større både på HH-overfarten og begyndte til sidst at tage private passagerer med. I 1832 blev der opført en ny havn i Helsingborg, og dampskibene fik deres indgang, som fx Hjuldamperen Maria på i 1836 – hvilket også var begyndelsen til slutningen for Färjemanslaget.
Derefter fulgte hjuldamperende Hamlet, Ofelia og Horatio samt dampskibet S/S Helsingborg. I 1892 blev den første togfærgerute med færgen Kronprinsesse Louise indviet, og med hende begyndte sundet i stigende grad at blive brugt.
Billede af: Kulturdatabasen Carlotta